lørdag 13. mars 2010

Vil ha skikkelig gang- og sykkelvei på Bru og Sokn

Aftenbladet har fulgt med på debatten om bygging av gang- og sykkelsti på Bru og Sokn, og denne uken tok journalist Jone Laugaland turen ut. Faktisk tok han turen ut i forrige uke også, i akkurat samme ærend, men da snødde det sånn at det var umulig å ta bilder. Men han kom tilbake med forsterkninger i form av fotograf Pål Christensen, og i dag står det en artikkel på trykk i Aftenbladets papirutgave (del 2). Laugaland har også lagt sine betraktninger ut på bloggen sin, og TV Aftenbladet har laget et innslag:

Artikkel
Jonebloggen
Reportasje på TV Aftenbladet

Denne saken skal opp igjen i kommunestyret 13. april.

Det er stor tilflytting til øyene våre. Grendeutvalget på Bru og Sokn ønsker gang- og sykkelsti hele veien fra busstasjonen på Sokn til byggefeltet i Raunen på Bru. Strekningen fra Soknasundet bru til Bru barnehage er en av de mest uoversiktlige og trafikkfarlige på øyene våre, og bør prioriteres:


Arbeidet med gang- og sykkelvei på denne strekningen er ikke kommet i gang som planlagt, fordi:
- Administrasjonen i Rennesøy kommune har somlet i arbeidet med teknisk plan.
- Fylkets trafikksikkerhetsutvalg har ikke prioritert den viktigste strekningen.

Vi har lojalt ventet på tur i forhold til andre gode prosjekter i kommunen. Politikerne i Rennesøy er enige i at dette er en strekning som skal prioriteres. Vi undres over at Fylkets trafikksikkerhetsutvalg har andre prioriteringer enn kommunen i denne saken. Hva er årsaken til det?

Kommunstyret har vært positive til å bruke den halve millionen fra Raunenfeltet til første byggetrinn. Med bidrag fra Austnes er ikke finansieringen helt håpløs.

Saksreferanse: kommunestyresak 76/09.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar